الأحد، يوليو 18، 2010

صحيت من النوم فجأة

صحيت من النوم فجأة شوفت نور غريب !! المشكلة أن نور الغرفة كان مطفي شفت الساعة ، 3 ونص الفجر طيب .. النور ده منين ؟؟؟ ----- تفاجأت لما شفت إيدي نصفها بالجدار طلعتها بسرعة وانا خايفة جلست اشوفها دخلتها مره ثانيه بالجدار .. تدخل !!!!!!!! ---- سمعت صوت ضحك جلست التفت لقيت اختي نايمة !!! قمت من السرير وانا خايفة رحت اصحيها بس ما ردتش عليا رحت لغرفة أمي أحاول أصحي أبي عايزة حد يرد عليا ، ماردوش رحت لأمي أحاول اصحيها ، فجأة قامت من النوم !!!!! --- هي قامت من النوم بس ماكلمتنيش كانت بتسمي ' بسم الله الرحمن الرحيم ' وتكررها .. صحت ابي من النوم قالت له قوم قوم عايزة اطمأن على الأولاد॥ أبي جاوبها باستغراب ' مش وقته خليني انام " لكن باصرارها قام من النوم مستغرب وراحوا سوى --- جلست أصرخ أمييي أبييي لكن لا أحد يرد !!! مسكت ثيابها اريدها تسمعني لكن ماحست !!! ماشيت وراها لحد ما وصلت غرفة النوم دخلو غرفة النوم وشغلو اللمبات ماكانت تفرق معاي لأن الدنيا منوره أصلا بس تفاجأت لما شفت شيء غرييييييب --- شفت جسمي !!! أيوه جسمي انا فضلت أبص لنفسي لقيتني اثنين قلت في نفسي مين دي ؟ وكيف تشبهني !!! قعدت أضرب في نفسي عشان أصحى من هذا الحلم الكئيييب لكن ما صحيتش --- أبي قال ' يالله شفتي انهم نايمين يلا نمشي ' لكن أمي ما هدأت راحت عند اللي كانت نايمة مكاني قالت زهرة قوومي ، زهرة قوومي، ردي عليا لكن ما ردتش !!! حاولت أكثر من مره وفجأة بدأت دمووع أبي تتساقط أبي القوي الذي لم أرى في حياتي دموعه رأيتها اليوم بدأ الصراخ يعلو المكان .. صحت أختي من النوم قالت ' في ايه ؟ ' أمي قالت لها : ' أختك مااتت ، زهرة مااتت ' وهي تبكي بحرقة --- رحت لأمي قلتلها لا تبكي أنا هنا شوفيني!! ما حدش بيرد عليا ليييه قعدت أصرخ أنا موجووودة شوفوووني بس ما حدش بيرد قعدت أصرخ يااااارب يااااااارب يخلص الحلم اللي انا فييه --- سمعت صوت يأتي من بعيد وكان يعلو شيئا فشيء حتى سمعت قوله تعالى : (( لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فبصرك اليوم حديد )) فجأة في اثنين مسكوني بس هما مش من البشر خفت !! قعدت أصرخ أتركووني أتركووني أنتو مييين ؟؟ وعايزين مني ايه ؟؟ قالوا : ' أحنا حراسك لحد القبر ' ---- قلت أنا مامتش أنا لسه حية لييه تودوني القبر أتركووني !! أنا بحس و أتكلم و أشوف لسه ما متش ردوا علي بابتسامة قالوا: ' عجيب أمركم يا بشر تظنون أن الموت نهاية الحياة ولا تدرون أن ماكنتم تعيشون فيه هو حلم قصير ينتهي عندما تموتون ' مازالو يسحبوني لحد القبر واحنا في الطريق شفت ناس بتبكي وناس بتضحك و ناس بتصرخ وكل واحد معاه اثنين زيي سألتهم ليه بيعملوا كده ؟؟ قالو ' الناس دول عارفين مصيرهم منهم من كان على ضلال ' قاطعتهم وانا خايفة ' يعني بيروحوا النار !!!! ' قالوا: ' نـعـم ' وأكملوا حديثهم ' واللي بيضحك ده رايح الجنة ' رديت بسرعة ' وأنا رايحة فيين ؟؟؟؟؟ ' قالوا: ' أنت كنتي شويه تمشي صح و شويه تمشي خطأ شويه تتوبي وترجعي اليوم الثاني تعصي وهتفضلي كدا تايهة ' قاطعتهم و أنا خايفة ' يعني ايه يعني انا هرووح الناار ' ردوا عليا ' ر حمة الله واسعة و الرحلة طويلة ' --- التفت وأنا خايفة شفت أهلي ، أبي ، أخواني ، أقاربي كلهم كانو شايليني بصندوق رحت لهم ركض قلتلهم : ' ادعوا لي ' لكن مافيش حد رد عليا ، منهم من كان يبكي ومنهم من كان حزين رحت لأختي قلت لها انتبهي من الدنيا وفتنها لاتغريييكي كنت أتمنى لو أنها تسمعني شدوني الملكيين لقبري ونيموني فوق جسدي شفت ابي وهو يرمي التراب فوقي ، شفت اخواني وهما يرموا التراب ، شفت الناس كلها ترمي التراب فوقي ، ---- تمنيت لو اني مكانهم في الدنيا ، كنت تبت ،، كنت صليت بخشوع أكثر ،، كنت دعييت ربي كل يوم ،، كنت حسنت أخلاقي ،، كانت بطلت معااصي ،، كنت .......، كنت ............، كنت ................ ،،، قعدت اصرخ ' يااانااااس انتبهوووا تغركم الدنيا ' ،،، تمنييت لو أحد يسمعني !!!!

هناك 12 تعليقًا:

بلال عادل رجب. يقول...

حميل جدا جزاك الله خير
______
http://qalbfars.blogspot.com/2010/03/blog-post_30.html

دودي فلسطين يقول...

حرام عليكي لسه انتي صغيره
ليش شبهتي هالقصه بنفسك مع انها بدون اسم محدد

بس انا قرأتها وفعلا اعجبتني ووصلتني على الايميل

هي قصه لها مغزى رائع
وبارك الله فيكي يا زهوره

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

السلام عليكم
ههههههههههه
موتى انتى بس وميهمكيش
احنا وراكى هههههههههههههههه
طبعا منقدرش نستغنى عنك يا قمر

♥ ♥ Amira Samy ♥ ♥ يقول...

ياربى جميلة جداً
و مؤثرة جزاك الله خيراً حبيبتى
و اطال فى عمرك علشان تعملى حسنات
و جعلنا من اهل الجنة اللهم ااااامين

تحياتى لك

زهرة الإسلام يقول...

قلب فارس
جزانا وإياكم

زهرة الإسلام يقول...

دودي فلسطين
لست بصغيرة على الموت ، فهو نهاية كل حي ،
بعدت أم اقتربت هذه النهاية في آتية
.........
كنت في حاجة إلى ذلك ، فرقت معايا كتير
.........
وحشتيني جدا دودي

زهرة الإسلام يقول...

زهرة جنى
عليكم السلام ورحمة الله
هتصعبوا عليا ، مين هيناكف فيكوا من بعدي ،
فينك من زمان ، غيبتك طالت

زهرة الإسلام يقول...

سلسبيل
اللهم آميين
جزانا وإياكم
أسعد بمرورك يا مرمر

ميس فلسطين يقول...

ولله خوفتيني
قصه رعب اكتير بتخيل حالي
بقول بلكي مت كيف راح اقعد في القبر
لاني بخاف من الظلام

زهرة الإسلام يقول...

ميس فلسطين
مرحبا بك عزيزتي

أنا كمان تخيلت نفسي هكذا ، كتييير صعبة ، ولكن هذا يصلح من حالنا كما قال سيد الخلق صلى الله عليه وسلم : "أكثروا من ذكر هادم اللذات ..."، لأن ذكر هذه المواقف المذكرة بالموت تيقظ الإنسان من غفلة الدنيا وغرورها ، وتقلل من انشغالنا بها ،
" اللهم آنس وحشتنا ونور قبورنا "

سعدت بمرورك

مدونه هنا السناهره يقول...

حميل جدا جزاك الله خير

غير معرف يقول...

حرام الكذب متدرون يمكن كذب